Over liefde door en voor reizen ❤

12 augustus 2019 - Padang Bay, Indonesië

Vaarwel Nusa Penida!

Geliefd voor me, verliefd werd ik niet. Op ons vorig Gilieilandje ontmoetten we een Nieuw Zeelander die vroeger in Australië woonde samen met zijn vrouw. Tijdens n etentje in een lokaal restaurantje raken we aan de praat en vertelt hij zijn grens- overschreidend liefdesverhaal. Hij, professioneel jager, werd 2x verliefd: 1x op zijn vrouw uit Singapore, uitgerekend n zoo-keeper; 1x op 'hun' eiland, een jaar geleden. Zijn vrouw en hij waren er 14 dagen op vakantie en kochten er pardoes grond. Thuisgekomen kwam de vraag 'Wat hebben we gedaan?', maar spijt? Neen.

Je moet t maar doen! Ik bewonder zulke mensen die voluit durven leven vanuit hun hart! Dromen én doen! Toch n tikkeltje te extreem voor me... Wat hielp was t feit dat ze al gewoon waren ver van familie te wonen. Gewend, niet altijd even ok mee, benadrukt hij. Hun intussen volwassen zoon werd ook verliefd op n Indonesische en woont op Lombok, slechts een eiland verderop. De genen zijn doorgegeven :-)

Dat hopen wij stiekem ook: dat de reismicrobe, zin om nieuwe horizonten te verkennen en te ont-moeten is doorgegeven. Afstand en hoe lang speelt eigenlijk niet zo n rol, je kan zelfs innerljjk 'reizen', maar fysiek ver en lang reizen helpt me duideljjk wel om in die mindset te komen!

We zien onze opgroeiende meid Silje al onderweg-zijn, t is nu al zo n plantrekkerke. Hebben t al helemaal uitgedacht 😁: met haar vriendje of in vriendengroepje, want alleen kan mn trotse doch bange moederhart niet aan, vrees ik. Hoewel ik die straffe madammekes bewonder, zoals de mede-wachtende Spaanse jonge twintiger die maar liefst een jaar rondreist in haar ukkie. Als Jan haar vraagt of zij wel de manta's zag, antwoordt ze doodleuk: 'No, I don't like snorkling'. Mijn mond valt n beetje open 😲 'POMO!', fluistert Jan me toe...

Alleen reizen dus, toch lliever niet mijn dochter 😜 Ok, vrijwilligerwerk of werken in het buitenland op 1 plek, zoals ik zelf deed, mag nog wel. Nu pas begrijpen we onze (over)bezorgde ouders echt! 😆

20190812_080910

De schrijfmicrobe heeft ze alvast te pakken, YES!

En intussen zijn we trouwens veilig aangekomen in Padangbai en is de taxi naar Sanur geregeld!