Op tour part 1

8 juli 2019 - Bogor, Indonesië

Met mijn blote voeten in het zand, mijmerend over onze 3-daagse tour onderweg van de drukte van Bogor naar de kalmte van de zee in Pangandaran...

20190707_072732

Als reisgezellen onze gids Iwan, zijn 17-jarige zoon Esa en onze chauffeur wiens naam ik niet kan onthouden en niet weer durf te vragen. Oprecht zachte mensen.

20190705_031400

Topdag 1 vol stops met ervaringen waar onze kids enorm van genoten en dan geniet je als ouder mee. Hoe tofu artsanaal gemaakt wordt van sojaboon tot dat witte blubbergoedje dat niemand van ons echt graag lust.

20190704_043641

Een ateliertje acbterin: schoenen zijn het eindproduct, waar ik een paar roodroze krijg als geschenk waar een shoe-addict als ikzelf dolblij mee is. Beide hard labeur.

20190704_07313320190706_052324

Matis gaat intussen aan t voetballen met de buurtjongens en de plaatselijke Cesare (onze eigen haan heet zo) dartelt er tussen. Hij is gedoemd tot vechthaan, daar getuigen zijn wondjes van, net zoals de rammen in deze streek trouwens. En met nog wat kooitjes gevuld met mooie inheemse vogeltjes doet mijn hart voor dieren hier wel zeer.

20190704_053723

En dan het familiebedrijfje, een prachtig poppenatelier. Grootvader en vader kerven de poppen uit hout, de zonen beschilderen ze. En ja hoor, we hebben een koppeltje gekocht, t was moeilijk kiezen tussen al dat moois. Deze poppen staan in het Hindoeïsme symbool voor liefde en geluk al kunnen enkel nog de superrijken de ceremoniële voorstelling van zulk poppentheater betalen bij hun huwelijk.

20190704_054320

Het leuke hier was dat er tijd genomen werd: tijd om zelf te schilderen, tijd om samen te musiceren op traditionele instrumenten (cf. video s), tijd om kennis te maken bij typisch drassige koffie, zoete thee en gebakken banaan (🍌 pisang in het Indonesisch, makkelijk te onthouden naar mijn lievelingsdrankje in mn jeugdjaren).

Op naar verkoeling! Begint het toch niet net te regenen, zeker? Maar het klaart gelukkig weer wat op eens we bij de prachtige waterval komen, eentje voor in de boekskes! Met enige schroom plonzen wij dr mee in in onze Westerse badkledij, nadat ik bij onze gids checkte of dat ok was. Iedereen baadt hier immers gekleed. Voelde n beetje als voor t eerst naar een naaktsauna... 😳

20190704_101534

Berekoud was t water, maar de groene omgeving maakte alles beter! En op de terugweg naar ons busje spot Silje plots een aap die haar aandacht trok doordat ie n stee  gooide! Beetje verbouwereerd en blij verrast een aap te kunnen zien inzijn natuurlijke habitat, staan we te gapen tot de man achter ons in looppas schiet met de wooden 'No good, no good! Go, go, go!'. Dan ga je dus rennen! Weg van die liefelijke aap die deel bleek uit te maken van een bende niet zo liefelijke apen... Aan het busje goed gelachen door de adrenaline die in ons linf nog ff nazinderde 🤣😖

Op naar verwarming! De weg naar de natuurlijke hot springs bergaf in de klaarte was adembenemend mooi. Het zwembad-aandoend geheel was minder zen dan ik me voorstelde, maar wel heel plezant, zeker voor speelplezier! Echt tof om zien hoe onze kindere zonder taal toch weten te klikken met de kinderen hier. De weg terug in het pikkedonker bergop was adembenemend vermoeiend, maar wel aaploos 😉

20190704_123248

Back to nature! Onze nachtstop zijn gezellige traditionele bamboehuisjes, eentje voor de meisjes en eentje voor de jongens. Silje en Nell richten hun speelhut meteen gezellig in met al hun knuffels en ik mag er ook nog net bij als ik beloof alles netjes te houden 😁

Matis klikt er meteen met 2 jongetjes die hij bovenal bewondert omdat zij op een 2-wieler (= 3-wieler die 1 wieltje mist) kunnen fietsen. De kleinste ervan doopt hij zelfs tot zijn broertje en knuffelt hem geregeld.

20190705_030613

En of we lekker sliepen in onze 'room with a view'!

20190705_01572520190705_015625_001

1. Laura:
    8 juli 2019
    Zo fijn liefste collega om jullie verhalen mee te volgen. Ontspanning ten top tijdens een maandagnamiddag :) Groetjes!
  2. Petra:
    Dag schat,

Super verhalen om te lezen ! Geniet ervan en wees voorzichtig !

Dikke kussen,
    Doris, Lily, Kurt en Petra
  3. Sabrina:
    8 juli 2019
    Hey Kat, jouw verhalen lezen vraagt naar meer! Bedankt dat je jullie avonturen met ons delen!

Geniet er van, we merken nu al dat het een one-in-a-lifetime-experience is!

Dikke bees aan jullie 5 van ons 4
  4. Madeleine Van Erum:
    8 juli 2019
    Fijn weer iets van jullie te lezen. Elke dag benieuwd of er iets op pc staat. Het is geweldig zo te zien, en jullie genieten ervan. Doe zo voort, en schrijf zoveel mogelijk , dan genieten we een beetje mee. Voorzichtig en amuseer jullie!
  5. Madeleine Van Erum:
    8 juli 2019
    Ps. de schoentjes wil ik wel eens zien als jullie terug zijn. Is toch geweldig.
  6. Katleen:
    9 juli 2019
    Er daar goed ingevlogen. Reizen gaat jullie af. Lezend mee aan het genieten. En die schoentjes wil ik ook graag eens zien 😄 Vakantiegroetjes vanuit Zeeland