Bromo 🌋

18 juli 2019 - Bromo, Indonesië

Wauw!!!

T is  wel midden in de nacht opstaan (3u!) én tussen een massa toeristen, maar de zon te zien opkomen in dit verbluffende vulkaanlandschap, is de moeite meer dan waard!

20190717_050235

Jan en ik zagen al meer vulkanen, maar deze is n toppertje!

20190717_052900

MACHTIG! Zie ook filmpje.

Een jeep pikt ons op en wij pikken een jong tof koppeltje Nederlanders op (zij reizen 5 maanden, doen ook India, Cambodja, Laos en Thailand). Silje wauwt ervan, dus wie weet op welke avonturen trekt zij ooit nog ns?

20190717_090102

Matis vindt ons deel van een rij speelgoedautootjes lijken en ja, de sliert groene, gele, zwarte, blauwe jeeps waarin onze rode meehobbelt, heeft er wel wat van weg. Schudden voor gebruik! Gibberen!

Best gezellig hier, langs eetstalletjes en winkeltjes waar ze - ge meent dat of wat?! - jassen verhuren! Ik huur er eentje zodat Nell de mjne aankan en koop n bijzonder souvenir...

20190718_074326

Op het uitkijkplatform is het enigszins drummen, maar te doen. Wachtend op de zonsopgang valt Nell in slaap en beleeft n JOMOoke 😉

Het is er berekoud en iedereen is moe, Matis moet er zelfs even van huilen... gelukkig krijgen we n deken van n lieve Nederlandse familie aangeboden en dan voelt ie zich beter. En Nelleke, die maft maar door... Betrappen onszelf dat we de verkeerde kant op zitten te kijken 🙄 t Is ook moeilijk rondkijken met Nell op de arm en bibberende Matis tegen je aan.

Nogmaals, onbeschrijfelijk mooi!

Hop naar de voet van de Bromo. Nell is te moe, wij ook om baar naar boven te dragen en te paard vinden we zielig voor t beestje. Bovendien komt daar gekibbel van want hoe onrechtvaardig zou t wel niet zijn dat enkel Nell erop zou mogen 🙄

20190717_071340

Dus Silje, Matis en ik alleen naar boven. We wanen ons op de maan klimmend in de lava tussen de kraters. Op de top kijken we de krater in waar rook uit opstijgt, naast 1001 anderen 😜Hallucinant en rakend is dat er mannen, vrouwen en kinderen op de steile binnenwand staan om op te vangen wat geofferd wordt. Matis stopt spontaan wat van zn zakgeld toe aan een jongen zo groot als hij. Ik geef de meisjes ook n centje om uit te delen. Bedelen is verboden in dit land, maar op deze wijze je leven riskeren dus niet...

20190717_07400320190717_073317

Terug beneden kikkert n cappucino uit n poederzakje opgegoten uit de thermodkan van n verkoopster me helemaal op! Dan rijden we naar ons charmant hotel dat toevallig (tante) Yoshi's hotel heet. In speed ontbijten we, want het busje komt zo. Onze familiecottage beviel ons zo erg dat we graag wat langer waren gebleven, maar dat tijd om te lanterfanten zit niet in onze package tour.

20190717_10055020190717_100550

Een lange plakkerige busrit tussen 6 Franse jongeren - opvallend trouwens hoe ons gezin in de horde toeristen opvalt - brengt ons op naar onze volgende bestemming: hotel mét zwembad, chouette!

Hmmm, viel dat ff dik tegen: zo n groezelige bad- en slaapkamer hadden we nog ni gehad! En t zwembad waar de kids zo naar uitkeken, vonden zij zelfs 'dégoutant'. We probeerden zo weinig mogelijk aan te raken! (On)gelukkig wotdt het opnieuw n kort nacht. De wekker staat op 3u30...

1. Madeleine Van Erum:
    18 juli 2019
    Wat een belevenissen! En dat van Yoshi's kan geen toeval zijn! Hopelijk morgen wat beter uitgerust, en een beter (properder!) hotel.
  2. Jan:
    19 juli 2019
    We hebben nu een beter hotel. We zijn ondertussen ook in Bali aangekomen. Van nauwelijks toerisme in Java naar toestanden met alle voorzieningen. Hier een westers toilet, warm water en zelfs een zwembad! We moeten voor de kinderen de balans houden tussen avontuur en de dingen die zij graag doen. De 2-daagse was te zwaar voor de kinderen. We moeten het houden bij daguitstapjes..